Wednesday, July 6, 2011

Kehamilan & Susu Ibu

Kehamilan & Susu Ibu

Saya Dr. Malinda Binti Mohd Ali merasa terpanggil untuk berkongsi Slide Kehamilan & Penyusuan ini, kepada rakan-rakan sekelian. Alhamdulillah, saya baru sahaja bersalin anak yang ke-3 sebulan yang lalu dan saya mengalami banyak perbezaan berbanding dua kehamilan sebelum ini.  Anak saya yang sulung berusia 9 tahun dan yang kedua berusia 7 tahun. Semasa kehamilan saya sebelum ini, saya mengalami penyakit darah tinggi semasa mengandung dan terpaksa mengambil ubat darah tinggi, peningkatan berat badan juga sangat banyak sehingga >20 kg, bengkak dan kejang yang sangat teruk terutamanya dibahagian kaki. 'Strech mark' yang teruk dibahagian perut dan peha.Saya tidak mengambil mana2 supplement ketika itu kecuali yang dibekalkan di klinik tempat saya bertugas. Saya terpaksa bersalin melalui pembedahan (caesarian) kerana masalah darah tinggi dan baby yang besar. (Anak pertama 3.75kg & anak kedua 4.4kg !). Saya juga terpaksa tinggal di hospital 3-4 hari selepas bersalin kerana darah tinggi yang masih kurang stabil ketika itu.. Disebabkan masalah saya ketika hamil, saya dan suami mengambil keputusan untuk merancang agar anak ketiga kami ditangguhkan dahulu...Sehinggalah selepas 7 tahun barulah kami mengambil keputusan untuk menambah ahli keluarga....
Saya mula mengamalkan produk shaklee pada tahun 2004, saya selalu melihat dan mendengar kebaikan2 produk shaklee terutamanya pada ibu2 yang mengandung, cuma pengalaman pada diri sendiri belum ada lagi sehinggalah saya hamil pada tahun lepas, 2010. Saya dapat merasakan perbezaan ketara pada kehamilan kali ini, saya hanya muntah 4 kali sepanjang kandungan, dan hanya 2 kali mengalami kejang - itupun hanya dibahagian sisi tapak kaki. Baby saya mula bergerak aktif ketika usia 16 minggu dalam kandungan. Dan yang paling menggembirakan saya, tekanan darah saya normal sepanjang proses kehamilan. Berat badan saya juga naik dalam julat normal, 12 kg. Secara teori saya tahu pengambilan kalsium yang baik dapat membantu mencegah darah tinggi semasa mengandung, kerana itu saya menjadikan diri saya sebagai 'ujian klinikal' terhadap keberkesanan pengambilan ostematrix (kalsium) untuk mencegah darah tinggi...Alhamdulillah, dengan izin-Nya saya tidak perlu mengambil ubat darah tinggi lagi..
Bersalin kali ke-3 melalui caesarian sebenarnya agak merisaukan saya kerana ramai pesakit2 saya yang mengatakan kali ke-3 biasanya lebih sakit berbanding yang sebelumnya, saya agak bimbang juga tetapi Alhamdulillah sekali lagi kerana kali ini saya hanya duduk semalam di ward, dan dibenarkan keluar sehari selepas pembedahan. Rasa sakit pasti ada tapi saya rasa ini yang paling kurang berbanding 2 sebelum ini.  Alhamdulillah baby saya juga sihat, berat yang normal 3.1kg, kulit yang halus dan sudah mula mengangkat kepala selepas 2 hari dilahirkan..12 hari selepas bersalin saya dan baby sudah pergi bershopping!

Sekali lagi syukur ke hadrat Ilahi kerana pertemukan saya dengan produk ini. Untuk bakal-bakal ibu dan juga ibu-ibu sekelian saya pasti anda mahukan yang terbaik untuk diri dan bayi anda. Saya syorkan mengamalkan pemakanan kesihatan Shaklee sebelum, ketika, selepas bersalin  dan semasa menyusukan bayi anda! Gift Only the Best ! Salam dari kami sekeluarga dan selamat membaca.....



































Sebarang pertanyaan bolehlah hubungi kami di talian 0197714430 @ 0177524430 email mrcleanser76@gmail.com
Untuk membuat pesanan sila klik Order
Untuk balik ke menu utama klik Home

1 comment:

  1. Salam dr, betul ke klu kita consume vitamin b-complexs, akan meningkatkan selera makan???saya berminat untuk mengambil vitamin b-complex tapi ada rakan2 yang kata nanti badan semakin sihat,boleh percaya ke kata2 mereka tu?

    ReplyDelete