Wednesday, January 26, 2011

Kanser, Pencegahan dan Rawatan

KANSER
Anggaran Peningkatan Pesakit Kanser Seluruh Dunia pada Tahun 2020 Boleh Meningkat Sehingga 50% Iaitu Bersamaan Dengan 15 Juta Orang !
3 April 2003 | GENEVA -- Cancer rates could further increase by 50% to 15 million new cases in the year 2020, according to the World Cancer Report, the most comprehensive global examination of the disease to date. However, the report also provides clear evidence that healthy lifestyles and public health action by governments and health practitioners could stem this trend, and prevent as many as one third of cancers worldwide.
Kanser  
Kanser merupakan kumpulan penyakit yang terdiri dari 210 jenis penyakit.  Kanser adalah di antara 10 penyebab kematian. 

Apa itu kanser?
Badan kita di bina daripada jutaan unit yang di panggil sel.  Sel-sel ini adalah unit asas kehidupan.  Sel-sel sama jenis bergabung membentuk tisu dan seterusnya organ seperti jantung, hati, otak, paru-paru dan sebagainya. 
Kanser adalah penyakit yang berkaitan dengan sel.  Secara normal sel akan mati akibat peningkatan umur dan mengalami kecederaan.  Tubuh badan kita akan menggantikan sel-sel ini dengan jumlah dan jenis sel yang betul.  Kadang-kala sel-sel ini akan terus berkembang dan bertambah tanpa henti.  Sel yang tidak normal ini dinamakan tumor.  Tumor ini akan mengelilingi sel dan mengambil khasiat daripada sel.  Tumor ini  mungkin adalah kanser.  Sel-sel  kanser ini akan berkembang dan tersebar ke organ badan yang lain melalui saluran darah dan limpa.

Jenis2 Kanser dikalangan Wanita, Lelaki & Kanak-kanak :
Wanita: Kanser Payudara adalah penyebab utama kematian, seterusnya Kanser Paru-paru, Kanser Colorectal dan Kanser Pangkal Rahim, Uterus dan Ovari.
Lelaki: Kanser Prostate adalah penyabab utama kematian, diikuti oleh Kanser Paru-paru, Kanser Colorectal and Kanser Perut ( Stomach Cancer).
Kanak-kanak : Kanser yang biasa menyerang adalah Leukemia, Kanser otak dan Lymphoma.
Apakah Yang Menyebabkan Kanser Berlaku?

  1. Faktor Persekitaran - Karsinogen
Kehadiran agen penyebab kanser, iaitu karsinogen boleh bertindak sebagai faktor yang mampu mengubah DNA sesuatu sel dan menjadikannya sel kanser - berupaya membawa pelbagai perubahan genetik, termasuk pengaktifan onkogen dan penyahaktifan gen penekan tumor .
  1. Jangkitan Virus
Terdapat sesetengah kumpulan virus yang mampu mencetuskan transformasi neoplastik pada sel yang telah terinfeksi. Kedua-dua kelas virus, iaitu sama ada virus DNA atau virus RNA boleh menyebabkan sel-sel yang terinfeksi menjadi sel kanser. Dalam kes Kanser Pangkal Rahim, virus HPV memainkan peranan dalam pembentukan kanser.
  1. Merokok
Tabiat merokok juga telah dikenalpasti menjadi punca utama berlakunya kanser paru-paru. Risiko yang dihadapi adalah melebihi 20 kali ganda bagi perokok berbanding mereka yang tidak merokok. Bagaimanapun, individu yang tidak merokok sentiasa terdedah kepada asap rokok dan mempunyai risiko tiga kali ganda berbanding mereka yang bebas daripada gejala ini. Bahan karsinogenik yang terdapat dalam asap rokok menjadi punca utama kanser di samping bahan pencemaran alam sekitar yang boleh merosakkan kesihatan dan sistem pernafasan. Lebih daripada 4,000 jenis bahan kimia lain yang beracun seperti hidrogen racun sianida, DDT, formaldehid dan sebagainya.
Bahan-bahan kimia ini boleh mengakibatkan pelbagai kanser terutamanya kanser yang berkaitan dengan mulut dan paru-paru!

  1. Genetik
Penglibatan faktor genetik atau keturunan dikatakan juga antara faktor penyebab, kerana kelainan genetik melibatkan kehilangan gen penindas atau pengekspresan berlebihan onkogen yang berupaya menyebabkan terjadinya kanser paru-paru.
  1. Radikal Bebas
SAINTIS percaya, kehadiran radikal bebas boleh mengancam kesihatan dan menjadi penyebab utama kepada pelbagai masalah kronik.
Malah, kehadiran radikal bebas juga sering menjadi kebimbangan kerana ia dikatakan boleh mempercepatkan proses penuaan dan meningkatkan risiko penyakit seperti jantung, strok, kencing manis, artritis dan kanser.

Saintis juga menganggarkan lebih 3 Trilion radikal bebas menyerang sel badan kita setiap hari. Radikal bebas ialah atom atau molekul yang sangat aktif dan tidak stabil kerana mempunyai satu elektron tidak berpasangan dalam strukturnya.

Untuk menjadi stabil, atom atau molekul ini perlu mendapatkan satu elektron. Caranya ialah dengan mencuri satu elektron daripada molekul lain dan molekul ini pula akan menjadi radikal bebas kerana ia tidak lagi stabil.

Bagi mengembalikan kestabilannya, molekul kedua ini akan mencuri elektron daripada molekul lain dan proses ini akhirnya akan membentuk rantaian radikal bebas.

Rantaian reaksi spontan ini akan menyebabkan kerosakan fungsi sel dan boleh membawa kepada kematian awal sel berkenaan.

Dari mana datangnya radikal bebas ini? Radikal bebas dikenal pasti berpunca daripada beberapa sumber, iaitu:
  • Makanan tidak sihat — Makanan berlemak, bergoreng dan hangus (seperti kepingan hitam pada sate atau ikan bakar).
  • Minuman beralkohol.
  • Rokok — Sebatang rokok dikatakan membebaskan 3 trilion radikal bebas ke dalam sistem peredaran darah.
  • Tekanan — Semua bahan kimia dan sesetengah hormon endokrin menghasilkan radikal bebas.
  • Bahan kimia toksik (seperti racun serangga).
  • Sinaran ultra ungu.
  • Pencemaran alam sekitar.
Penghasilan radikal bebas berlaku sepanjang masa dan ia sukar dikawal.

Bagi mengimbangi kemusnahan sel akibat serangan radikal bebas ini, ramai penyelidik, terutama dalam bidang kesihatan dan kecantikan, berlumba-lumba mencipta barangan mengandungi antioksidan.

 Antioksidan adalah bahan yang dikenal pasti dapat menghapus atau melemahkan radikal bebas dengan mendermakan satu elektron atau mendermakan satu elektron kepada radikal bebas. Inilah caranya antioksidan bertindak menstabilkan radikal bebas, sekali gus melindungi kerosakan sel badan.

Antioksidan boleh ditemui dalam beratus bahan semula jadi, terutama sayur-sayuran dan buah-buahan. Pigmen yang memberi warna kepada sayur dan buah yang secara umumnya dipanggil fitokimia inilah sumber antioksidan terbaik. Inilah sebabnya kita disaran mengambil lima hingga sembilan hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari.

Bagaimanapun, dalam keadaan hidup kita hari ini, saranan pakar pemakanan itu sukar diamalkan. Apatah dengan kaedah penyediaan makanan yang kurang baik, bahan antioksidan boleh hilang begitu saja.
Apakah Simptom Barah ?
Kebanyakan barah pada awalnya dikesan sama ada tanda atau simptom timbul atau melalui pemeriksaan. Tidak satupun merupakan diagnosis mutlak dan biasanya memerlukan biopsi. Sesetengah barah dikesan secara tidak sengaja semasa pemeriksaan kesihatan ke atas masalah lain yang tidak berkait.

Tanda2 dan simptom.
Biasanya simptom barah boleh dibahagikan menurut tiga kumpulan:
  • Simptom tempatan: biasanya bonggol atau ketulan luarbiasa (tumor), pendarahan hemorrhage, sakit dan/atau ulser. Tekanan kepada tisu sekeliling mungkin menyebabkan simpom seperti demam kuning.
  • 'Simptom metastasis (merebak): kelenjar limfa, batuk dan hemoptysis, hepatomegali (hati bengkak), sakit tulang, tulang berkenaan retak dan simptom neurologi. Walaupun barah lanjut mungkin menyebabkan sakit, ia bukannya tanda pertama.                                                                               
  • Simptom sistemik: penurunan berat badan, anoreksia dan kakheksia (kurus), peluh berlebihan (peluh malam), anemia dan phenomena paraneoplastik khusus, contoh. keadaan khusus yang disebabkan oleh barah akif, seperi thrombosis atau perubahan hormon.
Setiap senarai di atas boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan (senarai yang dikenali sebagai [[diagnosis pembezaan]). Barah mungkin punca biasa atau luarbiasa setiap senarai.

Pencegahan dan pengesanan awal

Disebabkan kesukaran merawat barah peringkat lanjut pencegahan dan pengesanan awal barah kekal menjadi strategi penting bagi mengurangkan penyakit dan kematian akibat barah.
Kaedah terbukti bagi mengurangkan risiko barah termasuk berhenti merokok dan mengelakkan semua karsinogen ( carcinogens ) seperti cahaya matahari, ketuat kelamin (genital warts ).
Strategi pengesanan awal yang diterima pakai termasuk:
  • Pemeriksaan payu dara sendiri ( breast self-examination ) dan penyaringan mammogram berkala
  • Pap smear
  • Pemeriksaan kerandut zakar sendiri ( testicular self-examination ) – untuk lelaki berusia 15 tahun
  • Pemeriksaan prostat +/- aras serum asid phosphatase
  • Ujian darah tahunan untuk mengesan antigen khusus prostat ( prostate specific antigen ).
  • Ujian darah najis okult ( fecal occult blood test ) atau ujian najis guaiak (stool guaiac testing) dan kolonoskopi (usia melebihi 50, atau lebih awal sekiranya terdapat faktor risiko)
MAKANAN-MAKANAN YANG BOLEH MENYEBABKAN KANSER
a) Makanan yang di BBQ
b) Makanan yang di goreng dengan lebih minyak seperti goreng pisang, keledek, kentang fries & wedges, kerepek.
c) Daging yang dimasak dengan api atau suhu yang sangat tinggi.
d) Makanan yang diawet , berlebihan garam atau nitrate. Contoh : makanan tin, telor & sayur masin, sausage, daging salai.
e) Nasi yang disimpan hingga pagi esok ( mengandungi aflatoksin )
g) Makanan yang berkurangan serat.
Contoh : roti putih. Badan kita memerlukan 25gm serat yang boleh cair dan diserap dan serat biasa setiap hari. Kita perlu minum sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter atau 8 gelas air kosong sehari.
h) Jangan makan roti yang telah berkulat dan roti yang disimpan lebih 2 hari dalam cuaca panas untuk mengelakkan kanser hati.
i) Elakkan memakan seperti hati, buah pinggang dan otak lembu.
j) Elakkan produk-produk tenusu kerana kebanyakkan lembu diberi suntikan Growth Hormon dimana Growth hormon ini menyokong kepada pengembangan kanser sel.
k) Kurangkan makanan-makanan yang bergula.
l) Kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi MSG.


PENGETAHUAN AM
Gigi manusia menunjukkan bahawa kita sebenarnya perlu makan sayur dan buah-buahan kerana hanya mengandungi 4 batang gigi tajam  ( gigi kanine ) daripada 32. Ini bermaksud 28 batang untuk mengunyah makanan berbentuk buah dan sayur. Binatang liar seperti harimau dan singa yang makan daging mempunyai gigi yang tajam untuk mengoyak daging. Al-Quran pun beri petunjuk bahawa kita perlu makan sedikit daging sahaja. Kurangkan makan daging dan amalkan lebih memakan sayur dan buah-buahan.

RAWATAN KANSER
Rawatan barah biasanya melibatkan pembedahan untuk membuang tumor dan kelenjar limfa berhampiran yang mungkin dijangkiti barah, digabung bersama terapi radiasi dan ( chemotherapy ). Dua rawatan terakhir mensasarkan sel dalam tubuh yang membiak dengan pantas. Ini termasuk sel barah tetapi juga membabitkan sel sihat, yang merupakan sebab sampingan yang buruk dari rawatan ini.
  • Pembedahan
  • Chemotherapy
  • Terapi radiasi
  • Immunoterapi
  • Terapi cytoluminescent (CLT)
  • Rawatan ujian barah
Selain rawatan di atas, kami mencadangkan Langkah Pencegahan & Rawatan Alternatif yang telah terbukti berkesan. Salah satu darinya adalah  Pengambilan Makanan Tambahan.
PEMAKANAN TAMBAHAN UNTUK MENCEGAH DAN MERAWAT
Pemakanan tambahan Shaklee membantu anda untuk membaikpulih sistem badan dan mengembalikan tenaga dan dapat membantu membina sel-sel baru dalam badan. InsyaAllah.
  1. VIVIX
Vivix adalah minuman daripada Raja anggur Muscadine Grapes yang mengandungi kandungan Resveratrol yang terbaik. Allah s.w.t telah menyebutkan buah anggur di dalam Al-Quran sebanyak 11 kali. Anggur merupakan salah satu daripada buah-buahan istimewa dan paling banyak manfaatnya. Ia boleh dimakan dalam keadaan segar mahupun kering. Ia berfungsi sebagai lauk-pauk serta dapat dijadikan sebagai ubat-ubatan bahkan dapat juga dijadikan sebagai minuman. Dalam surah al-Baqarah: 266, surah al-An'am: 99, surah al-Ra'd: 4, surah al-Isra': 91, surah Yaasin: 34, surah al-Naba': 32, surah Abasa: 28, surah al-Mu'minun: 19, surah al-Nahl: 11 & 67, surah al-Kahfi: 32.
·    Kajian telah menunjukkan bahawa Resveratrol mempunyai kandungan antioxidant yang paling tinggi. Daripada kajian juga mendapati bahawa kandungan Resveratrol diadapati daripada kulit dan biji Anggur Muscadine .  
·    Antioxidant diperlukan pada kadar yang tinggi untuk mendapat kesihatan yang optima dan dapat membantu mencegah penyakit. Antioxidant dapat membantu dan membaik pulih sel rosak yang berpunca dari radikal bebas.
·    Resveratrol dapat mencegah dari sel kanser merebak kerana resveratrol dapat menghalang dari pembentukkan sel yang tidak normal dalam tubuh manusia merebak.
·    Menurut Eleanor G. Rogan seorang Profesor dari Uni. Of Nebraska Medical Center. Resveratrol ada keupayaan untuk mencegah peringkat permulaan kanser semasa estrogen baru hendak memulakan proses pengembangan kanser dengan menghalang pembentukkan estrogen DNA adducts ( sebatian kimia yang menyebabkan kanser yang melekat pada DNA). Dengan ini kami percaya seluruh sel kanser akan berhenti merebak sepenuhnya.
·         VIVIX  10 X MORE POWERFUL berbanding dengan Resveratrol.
   Cara makan : 2 sudu teh sehari – selepas makan.
2.    Energizing Soy Protein

•     Susu berasaskan soya, protin sayur-sayuran senang untuk di hadam dan tidak mengandungi bahan-bahan kimia yang boleh menyumbang kepada penyakit kanser.
•     Protin dapat memberikan tenaga dan penghasilan semula sel-sel yang lebih sihat.
•     Kajian menunjukkan bahawa isoflavon iaitu fitokimia yang terdapat dalam kacang soya mengurangkan paras kolesterol serum dan risiko mendapat penyakit jantung. Isoflavon juga didapati boleh mencegah pertumbuhan sel kanser dan mengurangkan risiko osteoporosis di kalangan wanita. Kajian menunjukkan bahawan genistein dan daidzen menyekat angiogenesis atau pertumbuhan pembuluh darah baru yang menyebabkan pertumbuhan tumor. Ahli sains juga menyedari bahawa genistein menambahkan kemujaraban ubat kanser. Institut Kanser Kebangsaan Amerika Syarikat ketika ini, mengkaji kemungkinan menggunakan genistein sebagai ubat mencegah kanser.
   Cara makan : 2 sudu – 2 kali sehari, goncang dengan air kosong @ air sejuk. (Jangan guna air panas)

3.   Vita- C Sustained Released 500mg

•    Dr. Blok G melaporkan dalam American Journal of Clinical Nutrition, statistic menunjukkan pengambilan vitamin C secara konsisten dapat mencegah daripada kanser.
•    Vitamin C salah satu sumber yang ada antioksidan. Antioksidan bertindak melindungi sel rosak yang berpunca daripada molekul yang tidak stabil, dikenali sebagai radikal bebas. Sel yang rosak ini boleh meningkatkan risiko kanser.
•     Pengambilan Vitamin C dapat merangsang pengeluaran sel darah putih dan sel yang dihasilkan akan mengandungi extra vitamin C dimana dapat mengelakkan berlakunya mutasi pada sel.  Pada kebiasaannya tanpa pengambilan vitamin C, sel amat mudah untuk mutasi dan ini akan berlakunya kanser.
   Cara makan : 2 biji  2 kali sehari – selepas makan.
4. Carotomax
·    Mengurangkan kesan radikal bebas. Mengurangkan risiko kanser dan penyakit arteri koronari.
·    Carotomax adalah salah satu sumber yang ada antioksidan. Mengandungi Carotenoids, Beta Carotene, Lycopene dll. Tisu membrane mukus memerlukan banyak carotenoids untuk memulihkan tisu-tisu yang rosak.
        Cara makan : 2biji 2 kali sehari
5. Vita-E Complex
·    Vitamin E sejenis antioksidan kuat yang boleh larut lemak di mana dapat meningkatkan sistem pertahanan badan.
·    Antioksidan larut lemak yang dapat melindungi bahagian-bahagian lemak pada badan daripada rosak akibat daripada teroksida.
·    Selenium dapat membantu vitamin E berfungsi dengan lebih bagus. Kajian menunjukkan bahawa, manusia yang bebas dari kanser mempunyai kandungan selenium yang tinggi di mana risiko kanser amat rendah sekali.
·    Mengurangkan kesan radikal bebas, membantu pembentukan sel darah merah. Boleh mengurangkan risiko kanser, penyakit arteri koronari jantung, katarak dan menambah imuniti.
         Cara makan: 2 biji 2 kali sehari – selepas makan.
6. NutriFeron
·    Produk yang unik, dicipta oleh individu yang menemui interferon. Dr. Yasuhiko Kojima merupakan individu pertama yang menemui interferon pada tahun 1954 semasa beliau menjalankan penyelidikan di Universiti Tokyo. Setelah menjalankan penyelidikan selama 40 tahun dengan menguji ratusan sebatian semula jadi, beliau telah menghasilkan satu campuran unik daripada 4 estrak tumbuhan yang menggalakkan pembentukkan interferon dalam badan secara semulajadi. 
1.Pumpkin Seed
2. Plantago Seed
3. Safflower Flower 
4. Japanese Honeysuckle Flower

·    Para saintis dan komuniti peubatan telah mengenalpasti interferon sebagai sesuatu yang amat penting bagi fungsi sistem imun yang sihat. Nutriferon merupakan satu-satunya pemakanan tambahan yang diciptakan oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi.
·    Campuran fitonutrien yang berkesan dan selamat ini memberi sokongan imun pada peringkat sel. Kajian menunjukkan khasiat yang luar biasa dan perlindungan imun yang diperolehi daripada campuran khas empat ekstrak tumbuhan di dalam Nutriferon.
·    Interferon dapat memberhentikan penghasilan dan pengembangan kanser di dalam tubuh manusia.
·    Inteferon akan diaktifkan dalam badan apabila sel diserang oleh mikrob, virus, sel kanser, dll. Ada 2 fungsi utama Interferon.
- Interferon akan memberi signal kepada sel-sel bersebelahan dan akan mengaktifkan mekanisma-mekanisma sistem pertahanan badan yang lain.
-Interferon akan mengaktifkan “soldier” pada sistem pertahanan badan untuk memusnahkan bendasing dalam badan.
·     Interferon dapat melindungi tubuh manusia setiap hari dari serangan berjuta bendasing yang boleh mengakibatkan penyakit yang serius.
        Cara makan : 1 sachet 2 kali sehari
7. Alfalfa
•    Dalam bahasa arab Alfalfa bermaksud “Raja kepada segala tumbuh-tumbuhan”. Telah digunakan dalam rawatan herba purba di India, China dan Sepanyol. Alfalfa ibarat gudang kepada segala zat, ini kerana akar tunjangnya menjalar  ke dalam tanah sejauh 6 meter untuk mencari pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil dalam amaun yang banyak melalui proses fotosintesis  secara semulajadi.
•    Kajian menunjukkan bahawa pengambilan alfalfa dapat membantu mengikat carcinogens (bahan-bahan yang boleh menyebabkan kanser) di dalam usus dan mempercepatkan penyingkiran toksik dalam badan.
•    Penggunaan ubat semasa rawatan chemotherapy akan menyebabkan sistem imun menurun dan alfalfa berfungsi untuk meningkatkan sistem imun badan manusia.
•    Kanser tidak akan merebak pada badan yang beralkali. Pengambilan alfalfa dapat membantu menjadikan PH badan kepada alkali dan ini akan membantu melambatkan dan memberhentikan sel kanser merebak.
     Cara makan : 5 biji 2 kali sehari.
8. Garlic
·    Garlic telah digunakan sejak turun temurun untuk tujuan kesihatan. Antara penyakit yang boleh dibantu dengan pengambilan garlic ialah penyakit cardiovascular system dan kanser.
·    Antara bahan aktif garlic ialah :
alliin – dalam garlic yang segar
allicin diallyl disulphide (ia mengeluarkan bau seperti sulfur menyebabkan ada orang yang tidak suka mengambil garlic)

·    Garlic juga mengandungi pelbagai bahan yang lain. Dianggarkan lebih 200 bahan terdapat dalam garlic termasuklah selenium (sejenis antioksidant), kalsium, vitamin B, C dan sebagainya.
·    Garlic sangat baik untuk membantu mengawal kanser. Kajian di kalangan rakyat China dan Italy menunjukkan risiko mendapat kanser perut adalah lebih rendah dengan pengambilan garlic. Garlic juga baik untuk jenis-jenis kanser yang lain.
·    Garlic melindungi dari kanser dengan cara menyekat pengeluaran nitrosamine. Garlic dapat menguatkan sistem imun.
             Cara makan :  2 biji 2 kali sehari
9. DTX Complex

·    Berfungsi untuk membersih, merangsang dan menjana semula sel-sel hati bila diperlukan.
·    Pesakit kanser memerlukan tahap kesihatan hati yang optimum untuk membersihkan darahdaripada kesan toksik daripada chemotherapy.
·    Kebanyakan pesakit kanser bukan meninggal disebabkan oleh sakit kanser itu sendiri tetapi disebabkan oleh kerosakan hati kesan daripada rawatan chemotherapy.
      Cara makan :  1 biji 3 kali sehari.
10. Vita-Lea Iron Formula
·    Vita-Lea yang telah menjalani ujian klinikal adalah dirumus secara saintifik untuk keberkesanan dan keperluan tubuh.
·    Memberi 28 jenis vitamin yang penting dalam satu rumusan yang seimbang.
·    Dirumus secara saintifik dan diuji untuk keberkesanannya.
·    Membantu mempertingkatkan kesihatan badan untuk jangkamasa panjang.
·    Menolong melawan pengoksidaan yang berbahaya: dua kali ganda Nilai Harian bagi vitamin C dan E, iaitu antioksidan yang kritikal untuk membantu mencegah kerosakan sel skibst dsri pengoksidaan yang berbahaya.
     Cara makan:  1 biji 2 kali sehari.
Amalan-amalan untuk mencegah & merawat kanser
Dan kami turunkan dari Al-Quran (sesuatu) yang menjadi PENAWAR dan RAHMAT bagi orang yang beriman..":QS Al-Israk:82

Mungkin ramai di luar sana yang telah didiagnosa menghidap KANSER, satu penyakit yang begitu menakutkan sesiapa sahaja.
Di Malaysia, penyakit kanser adalah satu dari 10 penyebab kematian.Dianggarkan terdapat 150 kes bagi setiap 100,000 penduduk Malaysia.Manakala dari segi bilangan kes baru yang dikesan dianggarkan dalam lingkungan 27,000 kes setahun.
Rasanya setiap orang tahu 'setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati'.Tahukah anda satu surah dari Al-Quran untuk menghancurkan sel-sel kanser?

Surah al-Fil:
Maksudnya:

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)? (1) Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka? (2) Dan Dia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan; (3)Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras; (4) Lalu Dia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat. (5)
Demikian mukjizat ayat-ayat suci Al-Quran.Jika diletakkan di sebuah gunung, nescaya gunung akan hancur lenyap kerana takut kepada Allah. Demikian juga jika diletakkan atas apa-apa penyakit, nescaya penyakit tersebut akan hancur dan lenyap.

Cara Pengamalan

Selepas solat lima waktu, bacalah Surah Fatihah sekali, diikuti Surah Al-Ikhlas (tiga kali), selawat ke atas Nabi (tiga kali) lalu teruskan membaca Surah al-Fil (21 kali)

Setiap kali baca Surah Al-Fil, hendaklah tiup dan hembuskan pada tempat penyakit kanser tersebut. Setiap kali menghembuskan nafas itu, hendaklah ingat maksud dalam hati, supaya Allah hancur lenyapkan penyakit kanser tersebut sebagaimana hancur dan lenyapnya pasukan tentera bergajah seperti dalam ayat terakhir Surah Al-Fil itu.

Lakukan 21 kali baca dan tiup selama 21 hari selepas solat lima waktu.

Dan sekiranya penyakit kanser itu berada dalam organ badan seperti di dalam usus, limpa, buah pinggang dan di dalam kepala, maka caranya seperti tersebut di atas itu juga. Cuma tambahannya hendaklah tarik nafas perlahan-lahan seakan-akan kita memasukkan amalan surah itu ke dalam tubuh badan, teruatamanya ke tempat kanser tersebut. Lakukan tarik nafas tersebut sehingga 21 kali juga selama 21 hari setiap lepas solat lima waktu.
Lakukan dengan penuh keyakinan dan sabar.Harus diingat, yang menyembuhkan ialah Allah Taala. Ayat Al-Quran tersebut hanya sebagai asbab atau wasilah untuk mencapai maksud.
....................................................................................................................................................

Kami doakan kita semua terpelihara dari penyakit merbahya ini dan sekiranya anda pengidap kanser kami doakan semoga anda cepat sembuh.
...InyaAllah...
Untuk pertanyaan boleh hubungi  hubungi kami ditalian 0197714430@0177524430 email mrcleanser76@gmail.com untuk buat pesanan klik ORDER

No comments:

Post a Comment